Sociale innovatie

De succesvolle ondernemingen van de toekomst zullen aantonen dat ze winst maken dankzij een positieve impact op de samenleving. De hefboom hierbij is het creëren van  shared value, gedeelde economische én maatschappelijke waarde. Producten en diensten ontwikkelen die een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen is de eerste stap bij sociale innovatie. Bedrijven kunnen dit door op zoek te gaan naar de essentie van hun business.

Hoe creëert het businessmodel maatschappelijke waarde en impact?

Samenwerking met leveranciers, lokale actoren, de overheid en andere parterns is essentieel om Shared Value te creëren.  Een doorgedreven vorm van samenwerking wordt ook omschreven als co-creatie.

Shared Value vergt nieuwe competenties van bedrijfsleiders die een goed zicht op de noden van de samenleving moeten hebben en een klare kijk op de kracht van hun onderneming om dit in termen van productiviteit te kunnen vertalen.

Gezamenlijke Brexitverklaring 7 Europese kamers van koophandel
Partnerschap tussen Digichambers & essDOCS
(EN) FPS Economy : Supporting SMEs against corruption
(EN) Iran showcase